Adgangsendring Elbilladere
17. juli 2023

I forbindelse med nye elbilladere endres konfigurasjonen. Dette medfører at du som leier lader må gjøre noen steg.

Hei alle!


Det er nå utbygd elbilladere på 3 fjerdedeler av Moholt Borettslag, og rett etter fellesferien står Øvre Vestre Moholt-tun for tur. Under følger litt informasjon om videre utbygging og hva det medfører:


Eksisterende leietakere av lader på Østre Moholt-tun:

I dag ble det gjort en konfigurasjonsendring på elbilladerene på Østre Moholt-tun, dersom du leier en elbillader fra før av har du fått en e-post med invitasjon til ladeanlegget. Når du har godtatt denne skal du kunne lade direkte med NFC-brikken/nøkkelen du har koblet til i appen gitt at det er samme e-post/telefonnummer.


Dersom du ønsker i tilgang i appen i tillegg gjør du følgende:

  1. Godkjenn invitasjon sendt på e-post.
  2. Gå inn på Easee appen
  3. Trykk på Legg til produkt
  4. Nederst på skjermen finner du "Finn anlegg/Locate site" - trykk på denne. Ikke velg produkt fra bildene.
  5. Telefonen burde automatisk finne Site/Anlegg: MBL - Østre Moholt > Velg dette.
  6. Etter litt lasting burde du få opp laderene som er tilgjengelig i nærheten, anbefalingen her er å være plassert fysisk nær din lader, da listen sorteres etter avstand. Merk: Alle laderne kommer til å få nytt navn snart.


Dersom du har problemer med dette, vennligst kontakt styreleder Tommy Hagen, eller styremedlem Kristoffer Fossland.


Nye elbillader-søknader

Styret har mottatt flere elbilladersøknader. På grunn av at nytt navnesystem skal innføres, og at det er litt rot med navn på eksisterende ladere som ble endret av entrepenør, er ikke disse blitt behandlet enda. Styret håper å kunne behandle søknadene som er kommet inn på Østre og Vestre (bortsett fra på Øvre Vestre, dvs fra Trafo til Moholtsvingen - pga utbygging om kort tid) meget snart, fortrinnsvis denne uken.


Dersom noen som har søkt trenger tilgang til midlertidig ladeplass (DEFA lader med kortbetaling) frem til dette er i orden bes de kontakte styreleder på SMS med personalia, så skal styreleder prøve å få godkjent dette raskt.


Oppmerking av parkeringsplasser og parkeringssituasjonen på Østre Moholt-tun

 I sammenheng med siste del av utbyggingen etter fellesferien vil også oppmerking av parkeringsplassene foregå, det er planlagt en befaring inneværende uke, og håper vi kan komme med god info på forhånd ganske snart etter dette. Parkeringsplassene blir merket med Thermoplast, og kommer til å bli godt synlig. Det er planlagt at hver parkeringsplass skal være 2.75m i bredden, fra 2.5m nå. Dette vil gi noen få færre parkeringsplasser totalt sett, men er nok et greit kompromiss.

Nedgravd avfallsløsning (når TRV bestemmer seg for hva de godtar av plassering) vil øke antallet parkeringsplasser på Østre, styret er klar over at det oppleves kaotisk og trangt om dagen. Reservert-skilter som mangler på motorvarmere/elbilladere vil også komme opp rundt samme tid, etter fellesferien.


Fakturering av leie/refusjon av leie på Elbilladere for perioden 2022-2023

Dette er under arbeid, og kommer forhåpentligvis snart, det har blitt komplisert av samme årsak som nevnt over - da det er et surr på grunn av navneendringer i eksisterende system fra leverandør, men ingen info er mistet.


Tidligere aktuelle saker

Av Maren Brathagen 27. april 2025
Velkommen til dugnad i Moholt borettslaget tirsdag 6. mai kl. 17 – 19. Vi håper dere har anledning til å bidra til at borettslaget blir klargjort til sommeren. Det er raker/river, arbeidshansker, avfallssekker, søppelklype og lignende som kan lånes fra vaktmestergarasjen, men ta gjerne med hageredskaper fra oppgangen. Styret ber om at disse blir levert tilbake etter endt dugnad. Avfallssekker settes på lett synlige plasser, så henter vaktmester disse påfølgende dag. Dugnaden avsluttes med burger fra foodtrucken til Kompis, sponset av Proaktiv Eiendomsmegler. I tillegg vil disse stå på stand: - H.Granbo VVS, rørleggerfirma - Fjeldseth AS, elektrikerfirma - Proaktiv Eiendomsmegler 
Av Maren Brathagen 22. februar 2025
Det har fredag 21.02.25 oppstått problemer med alle ladebokser fra Easee på Vestre Moholt-tun. Styret jobber sammen med elektriker for å utbedre feilen. Styret håper selvfølgelig at problemet løses raskt, men det er fredag kveld usikkert hvor lang tid dette vil ta. Hvis noen har behov for lading raskt kan man benytte seg av midlertidig lading, via CloudCharge, som borettslaget har tre plasser av. Informasjon om dette finner man under "Ressurser" og "Bil og parkering". Følg framgangsmåten som er oppgitt her. OPPDATERING: Feilen er rettet opp i lørdag morgen, 22.02.25.
Av Maren Brathagen 16. januar 2025
Vedrørende overgang til ny ordning for lading av elbillading har det kommet inn spørsmål hvorfor styret gjør denne endringen og endrer en ordning som for mange tilsynelatende fungerte fint, samt styrets prosess rundt dette og prising på lading. Både nåværende styre og forrige styre har etter siste større utbygging av sett at arbeidsmengden med å administrere ca. 70 ladeplasser i borettslaget har blitt en større og mer tidkrevende jobb enn forutsatt. Fram til nå har søknader om ladeplass blitt behandlet individuelt fra styret og godkjennes på styremøter som avholdes en gang i mnd, med unntak av ferieavvikling, samt at det måtte skrives en kontrakt med TOBB som tok seg av fakturering for ladeplassen via felleskostnader (moe borettslaget har måtte betalt for). I perioder kunne dette gi lang ventetid for beboere som hadde sendt inn søknad og gått til anskaffelse av elbil for å få tildelt en lader. Styret har også måtte stå for førstelinjehelp hvis beboere har hatt problemer med lading pga. teknisk svikt eller andre forhold, noe som krever en kompetanse som vanligvis ikke er påkrevd av et styre i et borettslag. Slik løsningen er i dag er dette en arbeidsmengde som ikke lar seg forsvare for styret og med flere elbiler i framtiden vil denne arbeidsmengden antas å øke. Styrets prosess for å velge partner for administrering av ladeplasser har pågått siden sommeren og endte med to tilbud, ett fra Elaway og ett fra Aneo sitt datterselskap, Movel. Elaway ble valgt på bakgrunn av vesentlig lavere pris, med bla. ingen etableringsgebyr. Mye negativ omtale i media av Aneo sin prising på ladeplasser i borettslag spilte også inn i avgjørelsen. Tidligere var prisen for lading 100 øre/kWh (forhåndsbetalt som 225 kr a-konto strøm med avregning hvert år) + 250 kr/mnd. i leie av parkeringsplass for å dekke inn borettslagets utgifter av vedlikehold og drift av anlegget, primært elektrikerarbeid. Styret så at både den strømprisen inkl. nettleie og de faktiske kostnadene på vedlikehold og drift av anlegg var høyere enn det borettslaget fikk inn av penger fra brukerne av elbilladere. I praksis har resten av beboerne i borettslaget indirekte vært med på å sponse forbruket og vedlikeholdet av elbilladerne. Styret mente at dette nok ikke var tiltenkt når man startet med elbilladere i borettslaget, og at kostnadene for strøm og vedlikehold har vokst raskere enn inntektene fra utleie av laderne. Styret kan ikke lenger forsvare ovenfor resten av borettslagets beboere at de er med på å «sponse» elbileiernes strømforbruk. Prisen i dag er som tidligere nevnt: Spotpris for strøm i øre/kWt + 80 øre/kWt i nettleie og avgifter + 100 øre/kWt i vedlikehold. Å sette en fast timespris på nettleie har vært utfordrende, da prisen er ulik basert på kapasitetsleddet til hvert målepunkt, samt energileddet varierer fra dag og natt. Prisen på 80 øre/kWt ble satt etter en sjekk av nettleiepriser, bla. fra SSB: https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser Vedlikeholdet på 100 øre/kWh er basert på historisk grunnlag for hva det har kostet med periodisk vedlikehold og løpende kostnader ved tilkalling av elektriker hvis noe har vært feil. Dette beløpet vil kunne justeres etter hvert hvis kostnadene med ladeanlegget går ned, ettersom det var en innkjøringsfase i fjor etter at anlegget ble utvidet i 2023. For å være helt sikre på at borettslaget ikke krever inn for mye penger, skal en økonom fra TOBB bistå og se om prisen for lading er akseptabel. Med dagens pris vil regnestykket for en bruker som tidligere ladet bilen sin for et gjennomsnitt på 225 kr. i mnd. i strømforbruk og betalte 250 kr i leie for parkeringsplass (totalt 475 kr) følgende: gjennomsnittlig strømpris i 2024 var på 40,78 øre/kWt. Med et forbruk på 225 kWt × (40,78 øre/kWt + 80 øre/kWt+ 100 øre/kWt) + 69 kr/mnd. for abonnementet hos Elaway utgjør dette en månedspris på 565,76 kr/mnd. En gjennomsnittlig økning på rundt 91 kr. Faktisk kostnad vil så klart variere da det er rimeligere strøm på natten når de fleste lader, og elbilene har forskjellig forbruk på sommer og vinter. Dette er det regnestykket styret brukte som utgangspunkt for å godkjenne prising da gjennomsnittet av beboerne ligger på dette forbruket og de fleste beboerne lader ikke bilene sine nok til å få en restregning påfølgende år når strømmålerne på elbilladerne blir avregnet. De som vil få vesentlig høyere utgifter ved lading er de som pendler eller bruker bilen sin i jobb som f.eks. taxi. Styret mener at kostnadene ved lading skal følge brukernes forbruk, slik at de som bruker laderne mer må betale mer av kostnadene ved drift og vedlikehold. Om beboerne ønsker å gå tilbake til en rimeligere ordning hvor borettslaget sponser lading av elbiler, står de fritt til å fremme et vedtak om dette på generalforsamlingen. Å fakturere for mye for en tjeneste er derimot ikke lov, og med unntak av abonnementskostnaden på 69 kr/mnd. til Elaway, går øvrig fakturert beløp for lading uavkortet til borettslaget for å dekke strøm og vedlikehold. Som tidligere nevnt skal en økonom fra TOBB sjekke beregningen på pris for lading. MERK! Styret har blitt gjort oppmerksom på at enkelte beboere opplever differanse på antall kWt fakturert i Elaway-appen og faktisk antall kWt mottatt av elbilen. Dette synes å være en feil hos Easee eller hos den enkeltes ladeapp for bilen, da Elaway får data direkte fra laderen. Om du mener dette har skjedd for deg, og du har blitt belastet for et høyere beløp enn det du skulle, ønsker vi at du dokumenterer dette og sender til styret slik at vi i samarbeid med Elaway finner ut hva som er årsaken og snarest mulig rettet opp feilen.