OPPDATERT 06.09: Endelig ny merking av parkeringsplassene
25. august 2023

Uke 36 (Østre) og 37 (Vestre) blir det endelig ny merking av parkeringsplassene. Se oppslag i gangen og på TOBB Min Side.

OPPDATERING 06.09.23: 

Hei alle sammen. Merking er i dag utført på Øvre Østre-Moholt tun og parkering der er åpnet igjen. 

Parkering på NEDRE ØSTRE-MOHOLT TUN (1-15) er nå stengt. 

Ber innstendig om at samtlige biler på Nedre (mellom oddetallsleilighetene 1-15) flyttes omgående(!!!). 

 

På mandag måtte styret (m/flere - takk til beboerne som hjalp oss!!) bruke 3 timer i regnværet utendørs.

 

Dette har vi varslet på alle mulige måter vi har fått til, så vær så snill å hjelp oss og si ifra til naboene deres om at de må flytte bilene nå øyeblikkelig.

 

Til syvende og sist vil det bli bestilt tauing for eiers regning om dette ikke gjøres, noe vi ønsker å unngå av mange årsaker. 

 

Som vanlig kan øvrig parkering benyttes, (øvre østre, vestre moholt-tun, og basketballbanen). 

 

Til beboere og leietakere på Vestre Moholt-tun: Oppmerking er væravhengig, men frem til annen beskjed blir gitt ber vi om at planen følges også her, og biler må være borte til mandag kl 0900. 


Følg med på digitale kanaler for oppdateringer på kort varsel basert på værmelding. 



--- Original post under



Hei,
Uke 36 og 37 vil parkeringen endelig bli oppmerket på nytt, med thermoplast. Hver "kvart" parkering stenges i "2.5" dager (Mandag - Onsdag+Onsdag-Fredag). 

 

Dette ønsker vi å få gjennomført så effektivt som mulig, og styret håper derfor at beboerene kan være behjelpelig med å spre informasjon og flytte biler i god tid, for alles del.

 

Oppstart Mandag 04.09.23, sluttført fredag 15.09.23

 

Hjelp gjerne styret med å krysse fingrene for godt vær som vi er avhengig for å få gjennomført dette, og vær snill å flytt bilen din i god tid. 

 

Uke 36: Østre Moholt tun

Parkering på Øvre del (Mellom ØM2-24) stengt fra 09:00 mandag og klargjøres merkes til og med Onsdag.

Når merking er ferdig onsdag, åpnes øvre opp igjen, og Nedre (Mellom ØM1-17) stenges. Klargjøring og merking Onsdag - Fredag. 

 

Uke 37: Vestre Moholt-tun

Parkering på Øvre del (Mellom VM1-21) stengt fra 09:00 mandag og klargjøres merkes til og med Onsdag.

Når merking er ferdig onsdag, åpnes øvre opp igjen, og Nedre (Mellom VM12-27) stenges. Klargjøring og merking Onsdag - Fredag. 

 

Styret ser frem til å endelig være ferdig med anleggsarbeidet på parkeringen. 


Det er endel ubesvarte spørsmål rundt ladere, motorvarmere, skilting av disse, hvilke som er reserverte og hvilke som er ubrukte, og styret håper å ha klar oversikt på dette så fort som mulig.

 

Benytt gjerne kommentarfeltet på TOBB Min Side  til å spørre ditt spørsmål (selv om du har spurt før!) så kan styret svare så raskt vi har svar på det. 


Link til oppslag med kommentarfelt: https://tobb.bbl.no/minside/mittboligselskap/oppslag/327222A106B748F2BBEF333B448B2FB4

(Dersom du ønsker å stille et spørsmål men sliter med å få dette til, gjerne ta kontakt med styret for veiledning.)

 

Mvh, 

Styret i Moholt borettslag

Tidligere aktuelle saker

Av Maren Brathagen 27. april 2025
Velkommen til dugnad i Moholt borettslaget tirsdag 6. mai kl. 17 – 19. Vi håper dere har anledning til å bidra til at borettslaget blir klargjort til sommeren. Det er raker/river, arbeidshansker, avfallssekker, søppelklype og lignende som kan lånes fra vaktmestergarasjen, men ta gjerne med hageredskaper fra oppgangen. Styret ber om at disse blir levert tilbake etter endt dugnad. Avfallssekker settes på lett synlige plasser, så henter vaktmester disse påfølgende dag. Dugnaden avsluttes med burger fra foodtrucken til Kompis, sponset av Proaktiv Eiendomsmegler. I tillegg vil disse stå på stand: - H.Granbo VVS, rørleggerfirma - Fjeldseth AS, elektrikerfirma - Proaktiv Eiendomsmegler 
Av Maren Brathagen 22. februar 2025
Det har fredag 21.02.25 oppstått problemer med alle ladebokser fra Easee på Vestre Moholt-tun. Styret jobber sammen med elektriker for å utbedre feilen. Styret håper selvfølgelig at problemet løses raskt, men det er fredag kveld usikkert hvor lang tid dette vil ta. Hvis noen har behov for lading raskt kan man benytte seg av midlertidig lading, via CloudCharge, som borettslaget har tre plasser av. Informasjon om dette finner man under "Ressurser" og "Bil og parkering". Følg framgangsmåten som er oppgitt her. OPPDATERING: Feilen er rettet opp i lørdag morgen, 22.02.25.
Av Maren Brathagen 16. januar 2025
Vedrørende overgang til ny ordning for lading av elbillading har det kommet inn spørsmål hvorfor styret gjør denne endringen og endrer en ordning som for mange tilsynelatende fungerte fint, samt styrets prosess rundt dette og prising på lading. Både nåværende styre og forrige styre har etter siste større utbygging av sett at arbeidsmengden med å administrere ca. 70 ladeplasser i borettslaget har blitt en større og mer tidkrevende jobb enn forutsatt. Fram til nå har søknader om ladeplass blitt behandlet individuelt fra styret og godkjennes på styremøter som avholdes en gang i mnd, med unntak av ferieavvikling, samt at det måtte skrives en kontrakt med TOBB som tok seg av fakturering for ladeplassen via felleskostnader (moe borettslaget har måtte betalt for). I perioder kunne dette gi lang ventetid for beboere som hadde sendt inn søknad og gått til anskaffelse av elbil for å få tildelt en lader. Styret har også måtte stå for førstelinjehelp hvis beboere har hatt problemer med lading pga. teknisk svikt eller andre forhold, noe som krever en kompetanse som vanligvis ikke er påkrevd av et styre i et borettslag. Slik løsningen er i dag er dette en arbeidsmengde som ikke lar seg forsvare for styret og med flere elbiler i framtiden vil denne arbeidsmengden antas å øke. Styrets prosess for å velge partner for administrering av ladeplasser har pågått siden sommeren og endte med to tilbud, ett fra Elaway og ett fra Aneo sitt datterselskap, Movel. Elaway ble valgt på bakgrunn av vesentlig lavere pris, med bla. ingen etableringsgebyr. Mye negativ omtale i media av Aneo sin prising på ladeplasser i borettslag spilte også inn i avgjørelsen. Tidligere var prisen for lading 100 øre/kWh (forhåndsbetalt som 225 kr a-konto strøm med avregning hvert år) + 250 kr/mnd. i leie av parkeringsplass for å dekke inn borettslagets utgifter av vedlikehold og drift av anlegget, primært elektrikerarbeid. Styret så at både den strømprisen inkl. nettleie og de faktiske kostnadene på vedlikehold og drift av anlegg var høyere enn det borettslaget fikk inn av penger fra brukerne av elbilladere. I praksis har resten av beboerne i borettslaget indirekte vært med på å sponse forbruket og vedlikeholdet av elbilladerne. Styret mente at dette nok ikke var tiltenkt når man startet med elbilladere i borettslaget, og at kostnadene for strøm og vedlikehold har vokst raskere enn inntektene fra utleie av laderne. Styret kan ikke lenger forsvare ovenfor resten av borettslagets beboere at de er med på å «sponse» elbileiernes strømforbruk. Prisen i dag er som tidligere nevnt: Spotpris for strøm i øre/kWt + 80 øre/kWt i nettleie og avgifter + 100 øre/kWt i vedlikehold. Å sette en fast timespris på nettleie har vært utfordrende, da prisen er ulik basert på kapasitetsleddet til hvert målepunkt, samt energileddet varierer fra dag og natt. Prisen på 80 øre/kWt ble satt etter en sjekk av nettleiepriser, bla. fra SSB: https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser Vedlikeholdet på 100 øre/kWh er basert på historisk grunnlag for hva det har kostet med periodisk vedlikehold og løpende kostnader ved tilkalling av elektriker hvis noe har vært feil. Dette beløpet vil kunne justeres etter hvert hvis kostnadene med ladeanlegget går ned, ettersom det var en innkjøringsfase i fjor etter at anlegget ble utvidet i 2023. For å være helt sikre på at borettslaget ikke krever inn for mye penger, skal en økonom fra TOBB bistå og se om prisen for lading er akseptabel. Med dagens pris vil regnestykket for en bruker som tidligere ladet bilen sin for et gjennomsnitt på 225 kr. i mnd. i strømforbruk og betalte 250 kr i leie for parkeringsplass (totalt 475 kr) følgende: gjennomsnittlig strømpris i 2024 var på 40,78 øre/kWt. Med et forbruk på 225 kWt × (40,78 øre/kWt + 80 øre/kWt+ 100 øre/kWt) + 69 kr/mnd. for abonnementet hos Elaway utgjør dette en månedspris på 565,76 kr/mnd. En gjennomsnittlig økning på rundt 91 kr. Faktisk kostnad vil så klart variere da det er rimeligere strøm på natten når de fleste lader, og elbilene har forskjellig forbruk på sommer og vinter. Dette er det regnestykket styret brukte som utgangspunkt for å godkjenne prising da gjennomsnittet av beboerne ligger på dette forbruket og de fleste beboerne lader ikke bilene sine nok til å få en restregning påfølgende år når strømmålerne på elbilladerne blir avregnet. De som vil få vesentlig høyere utgifter ved lading er de som pendler eller bruker bilen sin i jobb som f.eks. taxi. Styret mener at kostnadene ved lading skal følge brukernes forbruk, slik at de som bruker laderne mer må betale mer av kostnadene ved drift og vedlikehold. Om beboerne ønsker å gå tilbake til en rimeligere ordning hvor borettslaget sponser lading av elbiler, står de fritt til å fremme et vedtak om dette på generalforsamlingen. Å fakturere for mye for en tjeneste er derimot ikke lov, og med unntak av abonnementskostnaden på 69 kr/mnd. til Elaway, går øvrig fakturert beløp for lading uavkortet til borettslaget for å dekke strøm og vedlikehold. Som tidligere nevnt skal en økonom fra TOBB sjekke beregningen på pris for lading. MERK! Styret har blitt gjort oppmerksom på at enkelte beboere opplever differanse på antall kWt fakturert i Elaway-appen og faktisk antall kWt mottatt av elbilen. Dette synes å være en feil hos Easee eller hos den enkeltes ladeapp for bilen, da Elaway får data direkte fra laderen. Om du mener dette har skjedd for deg, og du har blitt belastet for et høyere beløp enn det du skulle, ønsker vi at du dokumenterer dette og sender til styret slik at vi i samarbeid med Elaway finner ut hva som er årsaken og snarest mulig rettet opp feilen.