Akutte hendelser

Her finner du de viktigste tingene i forbindelse med akutte hendelser.
Dersom det er fare for liv & helse, eller tilløp til brann, kontakt nødetatene først. Deretter varsle styret og vaktmester.


REDDE - VARSLE - SLOKKE

Hva gjør du når det brenner?

Du må selv avgjøre rekkefølgen på punktene utifra den aktuelle situasjonen. Alltid tilkall hjelp tlf. 110.

Hører du brannalarm?

  • Søk etter sted, årsak, behold roen
  • Er det i fellesarealet eller inne hos en nabo?


Mistenker du branntilløp?

  • Lukter eller ser du røyk?
  • Er det varmeutvikling? (husk: ikke ta på dørhåndtak, ta på døren)
  • Hører du at det brenner?


Hvis JA
REDDE - VARSLE - SLOKKE

  • Rop "Brann!" og hjelp naboer til sikkerhet
  • Kommer det fra en naboleilighet: ring på!
  • Varsle brannvesenet umiddelbart (Ring 110)
  • Varsle deretter styret og vaktmester


Hvis NEI

  • Varsle Styreleder - eller andre i styret
  • Varsle vaktmester (07-16)


Ved brann

  • Lukk vinduer og dører hvis du har mulighet
  • Hjelp de du kan
  • Kom deg i sikkerhet
  • Oppsamlingsplass er ved basketballbanen
  • Ikke få panikk

KRIMINALITET - BRÅK - VOLD

Politiet

Er du i nød? Ring 112

Er du i tvil? Ring 02800

Politiet er her for vår trygghet, og i nødsituasjoner spesielt med tanke på vold, bråk, og kriminelle handlinger. Dersom du mistenker noe som havner innenfor dette - ring heller en gang for mye enn en gang for lite.


Er du eller mistenker du at andre er i nød?

RING 112


Føler du deg utrygg i en situasjon?

RING 112


Er du i tvil om dette er en politisak?

Ring politiets sentralbord på 02800 eller kontakt styreleder.


Festbråk etter klokken 23.00?

Ta kontakt med leiligheten det gjelder, dersom det ikke hjelper, ring politiet.


Hvis du har måttet kontakte politiet - varsle gjerne styret

kontakt@moholtborretslag.no eller ring noen i styret.

VANNLEKKASJE - AVSKRUDD VANN

Vannlekkasje

Mistenkt og reell

Waterguard

Sikringssystem for vannlekkasjer er montert i alle leiligheter (en krets per side av oppgangen). Dersom vannet er stoppet, sjekk tavlen i kjeller under din leilighet. Her vil det stå informasjon om hvor lekkasje er oppdaget. Ring på leiligheten varslet kommer fra. Dersom naboen ikke svarer på dørklokken, kontakt styret.


Ved lekkasje

  • Steng vannet: Benytt stoppekran i leiligheten, eller waterguard-panel i kjelleren. Dersom driftsfeil på waterguard-panel, benytt hovedstoppekran.
  • Varsle vaktmester (07.00-16.00) og styret (uavhengig av tidspunkt).
  • Varlse også dine naboer dersom mulig.
  • Prøv å hindre vann fra å spre seg.
  • Kan ikke lekkasjen stoppes av deg - kontakt rørlegger umiddelbart.


Etter lekkasjen er stoppet

  • Tørk opp vann etter beste evne.
  • Rørledninger er borettslagets ansvar, varmtvannsbereder og kraner er beboers ansvar.
  • Kontakt forsikringsselskapet ved behov,  du finner kontaktinformasjon og forsikringspolisnummer under. Kontakt styret hvis du er i tvil.

UTELÅST ELLER MISTET NØKKEL?

Innlåsningsassistanse- og problemer med lås

Akutt utelåst?

Det hender seg at man enten har mistet en nøkkel, glemt den igjen, eller av andre grunner ikke kommer seg inn døren hjemme. Da kan TOBB sin innlåsningsassistanse brukes (via Avarn Security).

Kontaktnummer er: 916 45 956 og tjenesten koster p.d.d. 625,-


Problemer med lås?

Ytterdørene er borettslagets ansvar, men av og til vil det være feil på deler til døren. Hvis nøkkelen ikke passer i låsen, eller ikke vil åpne seg, må styret (eller vaktmester på dagtid) varsles for å bestille håndtverker til å se på dette.


Et greit tips er at alle utgangsdører har TOBB Nøkkelen montert, og hvis låsessylinder ikke virker - kan det godt være at TOBB Nøkkelen (Unloc appen) fremdeles gjør det. Kontakt styret hvis du er andelseier og ikke har fått invitasjon enda. Les mer om TOBB Nøkkelen ved å trykke her.


Mistet nøkkel?

Dersom man har mistet nøkkelen til ytterdør, privat dør, eller (system)-bodnøkkel og trenger å bestille ny gjøres dette igjennom TOBB sine nettsider, følg knappen under her for å komme til bestillingsskjema.

Bestill nøkkel hos TOBB

HVORDAN HÅNDTERE KONFLIKTER

Konflikthåndtering

Uenigheter med nabo - Parkering - Bråk

Hva gjør du hvis naboen bråker?

Dersom en fest er for høylytt, eller noen har valgt et dårlig tidspunkt for å øve på tubaen sin, oppfordrer styret alltid til å kontakte naboen direkte. Ring på og spør pent om de kan dempe seg. Opplys om generelle ordensregler (nasjonale- og for borettslaget). Vis hensyn begge veier. Dersom dette ikke hjelper, ring politiet.


Ved vedvarende problemer kan styret kontaktes - etter dialog direkte med naboen det gjelder har vært forsøkt.


Hva gjør du hvis din reserverte parkeringsplass er opptatt?

Det er andelseiers egen plikt å be feilparkert bil om å flytte seg. Styret har ingen oversikt over alle i nabolagets biler, og ingen videre tilgang til opplysninger enn den enkelte. På Statens Vegvesen søke opp eier av et kjøretøy kostnadsfritt (krever innlogging med BankID), deretter kan man benytte telefonkatalogtjenester eller se litt på dørklokkene i nærheten om man kan finne eieren. Bruk knappen under.

Finn kjøretøyets eier

Er du bekymret på vegne av en nabo?

De fleste bryr seg om sine naboer, og av og til kan man være bekymret for dem, uten å vite hva man skal gjøre da. Hvis du mener noen kunne trengt bistand på en eller annen måte, og ikke vet hvor du skal henvende deg, og ikke oppnår kontakt med naboen selv, så er det helt griet å kontakte styret for dette.

NÅR UHELLET HAR VÆRT UTE

Forsikring

Innbo- eller husforsikring?

Alle er pliktig til å ha innboforsikring, selve boligmassen i et borettslag er eid felles, og borettslaget står derfor for husforsikringen. For tiden er denne hos Fremtind forsikring (via SpareBank1) og borettslaget har følgende detaljer:

  • Avtalenummer: 20704495
  • Kundenummer: 2747336

Bruk knappen under dersom bygningsmassen som faller under borettslagets ansvar er skadet. Dersom det er inventar i leiligheten din eller slike ting som en tappekran, går dette ikke under borettslagets ansvar. Meld gjerne i fra til styret.

Egenandel

Ved bruk av forsikringen, påløper det en egenandel på kr. 10.000,-

I etterkant av hver forsikringssak vil styret gjøre en vurdering av hvem som skal dekke denne egenandelen. Kun dersom andelseieren er helt uforskyldt i skaden, vil borettslaget dekke kostnaden. Dersom skaden skyldes et område andelseieren selv har ansvar for å vedlikeholde, så vil egenandelen belastes andelseier.


Rettigheter og plikter i forbindelse med Forsikring

Hvis du vil vite mer om hva som faller under borettslagets- og andelseiers ansvar, også når det kommer til vedlikeholdsplikt, se beboermappen eller relevante områder under ressurser.

SKADEDYR - HVA GJØR MAN DA?

Skadedyrbekjempelse

Forsikring inkluderer også skadedyrbekjempelse


Dersom man har fått med seg en gjest fra Syden eller oppdager skadedyr i nærområdet er det viktig å melde dette inn til forsikringen.


Førstegangskonsultasjon er inkludert i avtalen uten kostnad, og det er viktig å avdekke omfang og iverksette tiltak så snart som mulig, da for eksempel veggdyr og kakkerlakker kan spre seg raskt.  I tillegg til dette vil en andelseier kunne bli stilt ansvarlig ved manglende innmelding dersom dette sprer seg til naboene igjennom f.eks. innvendige rør. Fosikringen dekker også veggdyr og skjeggkre selv om disse ikke er ansett som skadedyr. Egenandelen på skadedyrbekjempelse er 2000,–

Les mer om skadedyr på Sparebank1's nettsider

Nyttige numre


Kontakt

Styreleder

Nestleder

Vaktmester

Innlåsning

Nødnummer

Ambulanse

Brann

Politi

Legevakt

Share by: