Her finner du de viktigste tingene i forbindelse med akutte hendelser.
Dersom det er fare for liv & helse, eller tilløp til brann, kontakt nødetatene først. Deretter varsle styret og vaktmester.
REDDE - VARSLE - SLOKKE
Du må selv avgjøre rekkefølgen på punktene utifra den aktuelle situasjonen. Alltid tilkall hjelp
tlf. 110.
Hører du brannalarm?
Mistenker du branntilløp?
Hvis
JA
REDDE - VARSLE - SLOKKE
Hvis NEI
Ved brann
KRIMINALITET - BRÅK - VOLD
Er du i nød? Ring 112
Er du i tvil? Ring 02800
Politiet er her for vår trygghet, og i nødsituasjoner spesielt med tanke på vold, bråk, og kriminelle handlinger. Dersom du mistenker noe som havner innenfor dette - ring heller en gang for mye enn en gang for lite.
RING 112
RING 112
Ring politiets sentralbord på 02800 eller kontakt styreleder.
Ta kontakt med leiligheten det gjelder, dersom det ikke hjelper, ring politiet.
Hvis du har måttet kontakte politiet - varsle gjerne styret
kontakt@moholtborretslag.no eller ring noen i styret.
VANNLEKKASJE - AVSKRUDD VANN
Mistenkt og reell
Sikringssystem for vannlekkasjer er montert i alle leiligheter (en krets per side av oppgangen). Dersom vannet er stoppet, sjekk tavlen i kjeller under din leilighet. Her vil det stå informasjon om hvor lekkasje er oppdaget. Ring på leiligheten varslet kommer fra. Dersom naboen ikke svarer på dørklokken, kontakt styret.
UTELÅST ELLER MISTET NØKKEL?
Det hender seg at man enten har mistet en nøkkel, glemt den igjen, eller av andre grunner ikke kommer seg inn døren hjemme. Da kan TOBB sin innlåsningsassistanse brukes (via Avarn Security).
Kontaktnummer er: 916 45 956 og tjenesten koster p.d.d. 625,-
Ytterdørene er borettslagets ansvar, men av og til vil det være feil på deler til døren. Hvis nøkkelen ikke passer i låsen, eller ikke vil åpne seg, må styret (eller vaktmester på dagtid) varsles for å bestille håndtverker til å se på dette.
Et greit tips er at alle utgangsdører har TOBB Nøkkelen montert, og hvis låsessylinder ikke virker - kan det godt være at TOBB Nøkkelen (Unloc appen) fremdeles gjør det. Kontakt styret hvis du er andelseier og ikke har fått invitasjon enda. Les mer om TOBB Nøkkelen ved å trykke her.
Dersom man har mistet nøkkelen til ytterdør, privat dør, eller (system)-bodnøkkel og trenger å bestille ny gjøres dette igjennom TOBB sine nettsider, følg knappen under her for å komme til bestillingsskjema.
HVORDAN HÅNDTERE KONFLIKTER
Uenigheter med nabo - Parkering - Bråk
Dersom en fest er for høylytt, eller noen har valgt et dårlig tidspunkt for å øve på tubaen sin, oppfordrer styret alltid til å kontakte naboen direkte. Ring på og spør pent om de kan dempe seg. Opplys om generelle ordensregler (nasjonale- og for borettslaget). Vis hensyn begge veier. Dersom dette ikke hjelper, ring politiet.
Ved vedvarende problemer kan styret kontaktes - etter dialog direkte med naboen det gjelder har vært forsøkt.
Det er andelseiers egen plikt å be feilparkert bil om å flytte seg. Styret har ingen oversikt over alle i nabolagets biler, og ingen videre tilgang til opplysninger enn den enkelte. På Statens Vegvesen søke opp eier av et kjøretøy kostnadsfritt (krever innlogging med BankID), deretter kan man benytte telefonkatalogtjenester eller se litt på dørklokkene i nærheten om man kan finne eieren. Bruk knappen under.
De fleste bryr seg om sine naboer, og av og til kan man være bekymret for dem, uten å vite hva man skal gjøre da. Hvis du mener noen kunne trengt bistand på en eller annen måte, og ikke vet hvor du skal henvende deg, og ikke oppnår kontakt med naboen selv, så er det helt griet å kontakte styret for dette.
NÅR UHELLET HAR VÆRT UTE
Alle er pliktig til å ha innboforsikring, selve boligmassen i et borettslag er eid felles, og borettslaget står derfor for husforsikringen. For tiden er denne hos Fremtind forsikring (via SpareBank1) og borettslaget har følgende detaljer:
Bruk knappen under dersom bygningsmassen som faller under borettslagets ansvar er skadet. Dersom det er inventar i leiligheten din eller slike ting som en tappekran, går dette ikke under borettslagets ansvar. Meld gjerne i fra til styret.
Egenandel
Ved bruk av forsikringen, påløper det en egenandel på kr. 10.000,-
I etterkant av hver forsikringssak vil styret gjøre en vurdering av hvem som skal dekke denne egenandelen. Kun dersom andelseieren er helt uforskyldt i skaden, vil borettslaget dekke kostnaden. Dersom skaden skyldes et område andelseieren selv har ansvar for å vedlikeholde, så vil egenandelen belastes andelseier.
Rettigheter og plikter i forbindelse med Forsikring
Hvis du vil vite mer om hva som faller under borettslagets- og andelseiers ansvar, også når det kommer til vedlikeholdsplikt, se beboermappen eller relevante områder under ressurser.
SKADEDYR - HVA GJØR MAN DA?
Dersom man har fått med seg en gjest fra Syden eller oppdager skadedyr i nærområdet er det viktig å melde dette inn til forsikringen.
Førstegangskonsultasjon er inkludert i avtalen uten kostnad, og det er viktig å avdekke omfang og iverksette tiltak så snart som mulig, da for eksempel veggdyr og kakkerlakker kan spre seg raskt. I tillegg til dette vil en andelseier kunne bli stilt ansvarlig ved manglende innmelding dersom dette sprer seg til naboene igjennom f.eks. innvendige rør. Fosikringen dekker også veggdyr og skjeggkre selv om disse ikke er ansett som skadedyr. Egenandelen på skadedyrbekjempelse er 2000,–
Mandag i partallsuker:
18:00–19:00
Vaktmestergarasjen,
Vestre Moholt-tun 20
Moholt Borettslag © 2023 | Laget av Oase